Tiptoe past the dragon plate

Marlin Greene ‎– Tiptoe Past The Dragon

Det ble ikke flere plater etter denne fra Marlin Greene.

Marlin Greene vokste opp i nærheten av Muscle Shoals, Alabama.

Han var bare 16 år da Jim Reeves spilte inn hans sang «I Love You More». Sangen havnet på en åttendeplass på de amerikanske countrylistene i 1958.

Han skrev flere sanger sammen med den unge Eddie Hinton, og ble raskt plukket opp av RCA, som slapp flere singler med Marlin. Det tok aldri helt av som han hadde håpet på, så han droppet musikken til fordel for arkitektstudier.

Det varte ikke lenge før han i 1965 ble hyret inn som co-produsent for Percy Sledge sin megahit «When a Man Loves a Woman».

Plateselskapet Elektra som tidligere hadde satset på folkemusikk fikk øynene opp for nye hippe artister og Marlin som ny talentspeider og produsent.

Marlin Greene var involvert i solide plater som kom ut i 1971, Lonnie Mack sitt album The Hills Of Indiana, Don Nix ‎– Living By The Days og sin kone Jeanie Greene ‎– Mary Called Jeanie Greene.

Året etter slipper han sin egen plate Tiptoe Past The Dragon, samtidig som han var ansatt som talentspeider for Elektra Records sitt kontor på vestkysten. Det ble ikke tid til promo-turnering for platen, og Marlin Greene var egentlig mer interessert i å få ut sangene enn å få fart på sin egen artist karriere så dette var egentlig dømt til å mislykkes, men platen er særdeles god og holder den dag i dag.

Det er americana med en touch av countryrock, tenk deg Neil Young og Crazy Horses podet med Matthews' Southern Comfort. Marlin Greene har med seg fantastiske musikere i Muscle Shoals Studioet, Eddie Hinton og Wayne Perkins på gitar, Leon La Blanc, pedal steel, Barry Beckett og Chuck Leavell, keyboards, David Hood, bass og Roger Hawkins trommer.

Det ble med denne platen og Marlin Greene fortsatte i Elektra som talentspeider til Jac Holzman solgte og David Geffen tok over i 1973. Marlin var trøtt på hele musikkbransjen og flyttet til Seattle der han begynte med glasskunst, foto og webdesign.

Du finner den ikke på strømmetjenester som Spotify, men kan selvfølgelig lånes der det finnes anstendige samlinger med musikk, for eksempel hos oss.

Lån på Sølvberget