Hva leter du etter?
Stemningsbilde fra kodeklubb. Barn og veileder programmerer på datamaskin.

Kodeklubb

Kodeklubben er et sted hvor barn og unge kan lære seg å forstå hvordan datateknologien faktisk fungerer. Vi har tilbud for de som ikke har kodet før og for de som allerede har lært noe koding.

Foto: Andrea Rocha

Hva lærer du på kodeklubben?

På kodeklubben lærer du språket datamaskinen snakker. Med språket kan du få datamaskinen til få lage figurer og regne vanskelige mattestykker. Etterhvert blir du flink nok til å kunne lage spill. Ungdom og voksne som jobber med datamaskiner og programmering hver dag hjelper deg.

På begynnerkurset bruker vi et kodespråk som heter Scratch. Det er et enkelt språk der du setter sammen brikker for å få datamaskinen til å gjøre det du vil. Du kan få en tegnet katt til å jakte på datamusen, lage labyrinter og, hvis du er veldig flink, til og med programmere Snake. Scratch er et verktøy laget av verdenskjente Massachusetts Institute of Technology (MIT) og brukes over hele verden for å lære programmering. Oppgavene er laget av Lær kidsa koding.

For dere som har gått på introduksjonskurset på kodeklubben (enten her på Sølvberget eller andre steder) og som synes at programmering er både interessant, givende og gøy, så har vi også kodeklubb med Scratch, Makecode og Microbit. Kurset er også åpent for de som er selvlærte, men opplegget forventer en viss kjennskap til programmering fra før. Kurset vil passe for barn og ungdom i alderen 10-13 år.

Veiledere

Våre veiledere er entusiastiske for programmering, og de fleste arbeider med programmering til daglig, eller studerer teknologi. Vi er alltid på utkikk etter nye veiledere som kan utvide tilbudet. Du bør kunne nok om enkel programmering til at du føler deg komfortabel med å lære deg bort. Det er også mulighet til å være "lærling"-veileder helt uforpliktende hvis du lurer på om dette er noe for deg. Ta kontakt med kodeklubbleder Helge Risvand. 

Hvordan komme i gang?

Klarer du ikke helt å vente til kodeklubben starter? Begynn å kode med Kodetimen! Gå til nettsiden til Kodetimen og begynn å programmere med én gang. Vi anbefaler spesielt å prøve koding med Angry Birds, og Run Marco. Tilgjengelig på en rekke språk, inkludert norsk og engelsk.

Spørsmål?

Har du noen spørsmål, ta kontakt med kursleder Helge Risvand på e-post helge.risvand@solvberget.no eller på telefon 99169767.

Sjekk kalenderen for oversikt.

Beklager, nå stoppet det litt opp her på nettsiden. Last inn siden på nytt, er du grei 🗙